HABER AKIŞI

Bursa'da Trafik

 Tarih: 10-01-2021 21:50:37
Ramazan Alp

Bir şehre ilk girdiğiniz de güzel yollarını, o yollarla bütünleşmiş peyzaj çalışmalarını ve trafiğin düzgün aktığını görürseniz o şehrin huzurlu, mutlu ve yaşanılabilir bir şehir olduğu kanısına varırsınız. Öyledir de!.. Yollar bir şehrin aynasıdır…

 

Türkiye’de 1927 yılında yapılan çalışmalara göre nüfusun yüzde 76’sı belde ve köyler de yüzde 24 ise şehirler de yaşamaktaydı. Sanayileşmenin başlamasıyla şehirler çekim gücü haline geldi ve hızlı bir göç dalgası başladı. 2019 verilerine baktığımız da Türkiye nüfusunun yüzde 7,2 si Belde ve köylerde yüzde 92,8 ise İl ve ilçe merkezlerinde ikamet eder hale gelmiştir.

 

Bu veriler ışığında günümüz ekonomik ve sosyolojik koşulları gereği insanların şehirlerde yaşamayı tercih ettiği, yaşam şartlarının iyileşmesi nedeniyle özel araç sahipliğinin arttığı ve bunun sonucunda da trafik sıkışıklığı, aşırı yakıt tüketimi, gürültü ve hava kirliliği gibi sorunların baş gösterdiği görülmektedir…

 

1940 yıllarında 100 binlerde olan Bursa nüfusu 2020 yılında 3 milyonu aşmış, trafiğe kayıtlı araç sayısı da 1 milyona dayanmıştır. İstatistikler gelecek 10 yılda nüfusun 4 milyon, araç sayısının da 2 milyon sınırına dayanacağını işaret ediyor.

 

Bursa yerel ve kamu yönetimleri bu hızlı göçlere ve büyümeye hazırlıklı olamadı. İmkanların yetersizliğinden olsa gerek altyapı sorunları hep ötelenerek bu günlere taşındı. Bugün bu sorunlardan bir tanesi de trafik sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır.

Son 10-15 yıldır Bursa trafiği tabiri caiz ise alarım vermekte, saç baş yoldurmaktadır. Özellikle pik saatlerde 10 dakika da varılması gereken bir yere bir saatte varmak mümkün olmaktadır.

 

Geçtiğimiz dönemlerde yerel ve kamu kurumları trafik sıkışıklığı ile baş etmek için şehrin tüm dinamiklerini harekete geçirerek ayrı ayrı komisyonlar kurmuş ve bu komisyonların hazırladıkları raporlar bir havuzda toplanmıştı…

 

Ulaşım sektöründe faaliyet gösterdiğim için bir arkadaşımın önerisiyle 2016 yılın da Ak Parti İl Başkanlığınca oluşturulan Ulaşım ve Enerji Komisyonu üyeliğine seçilmiştim. Komisyon başkanı Muhammed Karaman ile birlikte 10 kişilik ekibimiz her hafta Cuma günü toplanarak Bursa’nın trafik çilesine nasıl derman buluruz diye fikir cimnastiği yapardık. Yaklaşık bir buçuk yıl boyunca bazen ulaşım dairesiyle bir araya gelip brifing alır, bazen de tüm ekip bizzat sıkışık kavşaklara giderek kuyruklanma ve sıkışıklığı yerinde tespit ederdik.

 

Türkiye de ulaşımla ilgili yapılan binlerce sayfalık çalışmalar, tezler, analizleri inceleyerek, ulaşım sektörü temsilcilerinin de fikirlerini alarak bir rapor hazırlamıştık…

 

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı görevini devir alan Sayın Alinur Aktaş, anlaşıldığı kadarıyla bu komisyonların verileri arasında bir değerlendirme yaparak trafiğin rahatlamasına yönelik bazı hayati adımlar atmıştı.

 

Çünkü basına yansıyan demeçler de Başkan Aktaş, Büyükşehir Belediyesi’nin ‘Bursalılardan edindiği bilgiler doğrultusunda’ trafiğe yönelik düzenleme çalışmalarını zaman kaybetmeden hayata geçirdiğini, ‘Ulaşım Acil Eylem Planı’ çerçevesinde şehir içinde yaşanan trafik çilesinin önüne geçmek maksadıyla 29 kavşakta başlatılan düzenleme çalışmalarının hızla devam ettiğini açıklamış ve sonuçta trafikte en az yüzde 35-40’lık bir rahatlama getirmeyi hedeflendiğini söylemişti.  

 

Bu çalışmalar sonucunda kısa dönemli de olsa Bursa trafiğinde gözle görülür bir rahatlatma sağlandı. Ancak bu rahatlamanın uzun dönemli olmayacağını bilmek te fayda vardır. Nüfus ve araç sayısı arttıkça atılan bu adımlar yetersiz kalacak ve trafik çile olmaya devam edecektir…

 

Trafik dünyanın tüm ülkelerinde sorun teşkil ediyor. Ancak uygun ve doğru çözüm stratejileri izlendiğinde sorun olmaktan çıkıyor.

 

Gurbetçi olarak 12 yıl Almanya’da kaldığım dönemler de Fransa, İsviçre, Belçika, Hollanda gibi Avrupa’nın birçok ülke ve şehrin yollarında araç kullanma fırsatım oldu. Oralarda alan kullanımı otomobil kullanımına odaklanarak, sinyalizasyon kurallarına uyularak ve belirli stratejiler uygulanarak 50 yıllık-100 yıllık planlamalar yapıldığı için Saç-baş yolduran değil, akan bir trafik var.

 

Örneğin, Münih, Hamburg, Köln, Brüksel, Paris, Stocholm, Viyana, Kopenhang Avrupa’nın en kalabalık ve refah seviyesi yüksek kentleri olmasına rağmen çok fazla trafik sıkışıklığına maruz kalmazsınız. Çünkü bireyler toplu taşıma vb. gibi alternatif ulaşım araçlarını kullanmaya teşvik edilmiştir. Mesela Amsterdam’da bisikletle yolculuk yapanların oranı %43 Kopenhag’ta, %36’dır. Almanya genelinde insanlar şehir içi yolculuklarının %12 sini bisikletlerle yapmaktadır. Keza Asya’nın en zengin ve kalabalık kentleri Tokyo, Singapur, Hong Kong’da otomobil bağımlılığı oldukça düşüktür.

 

Bakınız Covid-19 aşısının mucidi Biontech Firmasının sahibi ve Almanya’nın zengin 100 kişisi arasında olan Türk kökenli Uğur Şahin ve eşi bilim insanı Özlem Türeci’nin bisiklet ile işe gidip geldikleri haberleri geçtiğimiz günlerde basına yansımıştı…

 

Tekrar Bursa’ya dönersek;

Bursa da 1980 ler den beridir trafik sıkışıklığı hep olmuştur. O zamanlar Kestel’den başlayıp Görükle’ye uzanan ve Ovaakça’dan Santral Garaj kavşağına bağlanan yollarından başka yol yoktu.  İzmir, İstanbul ve Ankara güzergahlarından gelip geçen araçların kesişme noktası bugünkü Kent Meydanı kavşağıydı. Ayrıca Kent Meydanı’nın daki AVM nin yerinde Şehirlerarası Otobüs Garajı vardı. Acemler’den başlayarak Eski Fakülte bugünkü adıyla İhtisas Kavşağına ve İstanbul güzergahında ise Beşyol’a kadar trafik hep sıkışıktı.

 

1990 lı yıllarda o zamanın çevre yolu Avrupa Konseyi Bulvarı açılınca kısa bir rahatlama döneminden sonra acemler ve Soğukkuyu dediğimiz mevki tekrar saatlerce kilitlenirdi. 2000 li yıllarda bugünkü Çevre Yolu açılınca trafiğin önemli yükü özellikle transit kısmının tamamı oraya yöneldi. Kısa bir dönem rahatlamadan sonra nüfus ve araç sayıları çoğalınca trafik tekrar sıkıntı yaratmaya başladı. Hatta bazen çevre yolunun kitlendiğine bile şahit oluyoruz.

 

1980 li yıllarda Türkiye nüfusu 45 milyon, motorlu araç sayısı ise 1,5 milyondu. Her 30 kişiden bir kişiye araç düşüyordu. 2020 yılında nüfus 83 milyon motorlu araç sayısı ise 23 milyon. Her 3 kişiden bir kişiye araç düşüyor. Nüfus yüzde yüz artarken, araç sayısı yüzde bin altı yüz artmıştır…

 

Geçtiğimiz ay videokonferans aracılığı ile BİLDEF toplantısına katılan Sayın Alinur Aktaş pandemi döneminde araç sahipliliğinin %35 civarında arttığını belirtmişti. Bu artışla birlikte son günler de Bursa’da trafiğin tekrar endişe verici boyutlara dayandığı görülüyor. Bu vesile ile bir STK başkanı ve bir Bursa’lı olarak gözlemlerimi ve tavsiyelerimi yazmanın faydalı olacağı kanaatindeyim...

 

Yazının başında belirttiğim gibi Yollar bir şehrin aynasıdır! Aynı zaman da medeniyetin, gelişmişliğin ve refahın sembolüdür…Ankara yolu ve İzmir Yolu olarak bilinen ve şehrin ana arteri olan yol ile İstanbul Caddesi yolunun trafik yükü hafifletilmediği sürece şehrin bütün damarları tıkanma noktasına gelecektir. Bu yollara entegre olacak yatay ve dikey bağlantı yollarının çoğaltılması elzem bir konudur. Ayrıca bu iki arter üzerinde kuyruklanma ve sıkışıklığa neden olan tüm unsurlar tekrar gözden geçirilerek stabilize edilmelidir.

 

Toplu taşımacılık sistemleri bir bütün olarak ele alınıp etkin bir şekilde işletilerek şehrin ana omurgası haline getirilmelidir. Bu bağlam da Bursa’nın emniyetli, konforlu, çevreci, hızlı, verimli, ekonomik, erişimi ve kullanımı kolay, kent içi ulaşım sistemlerine sahip olması sağlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki toplu taşıma sistemlerini şehir dokusunun ayrılmaz bir parçası kılmak, daha yaşanabilir kentler inşa etmenin olmazsa olmazıdır.

 

Ana arterler de bir şeridin sadece toplu taşıma araçlarına (Otobüs, minibüs, dolmuş, ambulans, taksi vb. gibi) ayrılması gerekir. Böylelikle toplu taşıma hızlı, konforlu ve güvenli hale getirilince insanların kendi araçlarıyla seyahat etmesi kısmen de olsa engellenecek ve toplu taşıma araçlarını kullanmaları teşvik edilecektir.

 

Tarihi ve kültürel merkezler ile alışveriş bölgeleri mümkün olduğunca araçtan arındırılmış bölgeler haline getirilmelidir. Yani araçların değil insanların ulaşımına öncelik veren düzenlemelere gidilmelidir. Avrupa’da birçok kent “trafik sınırlama veya yatıştırma” olarak bilinen yöntemlere başvurmaktadır.

 

Bir kentin ulaşımında en önemli öğelerden biri de otoparklardır. Şehir merkezi girişlerine ve toplu taşıma sistemlerinin aktarma noktalarına büyük otoparklar yapılmalıdır. Ticari kaygılar taşımadan insanların ucuz ve güvenli bir şekilde park ederek şehir merkezlerini araçsız dolaşmaları veya toplu taşıma sistemlerini kullanmaları sağlanmalıdır. Kısacası “Park et-devam et” sloganıyla hareket edilmelidir.

 

Ölçümlere göre Bursa acemler kavşağında bir günde geçen araç sayısı, İstanbul 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden geçen araç sayısından daha fazladır. Böyle devasa bir bağlantı noktasını hem stabilize etmeli hem de alternatif güzergahlar ile yükü hafifletilmelidir.

 

Kavşaklardaki yanlış düzenlemeler giderilmeli, yeni teknolojiler kullanılarak ulaşım sistemlerinin birbiri ile iyi kombine edilmiş hale gelmesi sağlanmalı, sinyalizasyon sistemlerinin devre süreleri optimum değerlerde olmalıdır.

 

Adil Taşımacılık sistemi uygulanmalıdır. Örneğin şehrin bir yakasından öteki yakasına kadar yaklaşık 30-35 km de 4 TL ye yolculuk yapan bir kişi 5 veya 6 km lik bir mesafeye aynı ücreti ödememelidir. Ulaşım bir kamusal hak olup yerel ve kamu kurumları bu hakkı sağlarken ticaret yapmamalı, insanların rahat nefes almalarını ve trafik sıkışıklığına maruz kalmamalarını sağlamalıdır.

 

Bisiklet yolları ve park alanları ivedilikle yapılarak bireyler bisiklet kullanmaya teşvik edilmelidir.

 

Kentsel dönüşüm planlarında konutlar ile ticari faaliyet alanları bir arada bulundurulmalıdır. Zira bireylerin bulundukları yerden şehrin başka noktalarına ticaret için gitmeleri kısıtlanmalıdır.

 

Özellikle STK lar bireylerin bilinçlenmesi noktasında örnek ve etkin olmalıdır. Şehrin tüm dinamikleri koordineli çalışmalı, işbirliği içerisinde olmalı ve herkes elini taşın altına koymalıdır.

 

Unutulmamalıdır ki kentler taşıt trafiğinden ve tıkanıklığından arındırıldıklarında daha cazip daha güvenli, huzurlu ve daha yaşanabilir olmaktadırlar.

 

 

 

 

 

Henüz anket oluşturulmamış.
HABER ARŞİVİ
NAMAZ VAKİTLERİ
resmi ilanlar
GÜNLÜK BURÇ
HAVA DURUMU
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Beşiktaş 27 19 5 3 59 27 60 +32
2 Galatasaray 27 18 6 3 53 21 57 +32
3 Fenerbahçe 27 17 6 4 49 28 55 +21
4 Trabzonspor 27 15 6 6 34 26 51 +8
5 Hatayspor 27 13 7 7 47 32 46 +15
6 Alanyaspor 27 12 8 7 41 27 43 +14
7 Gaziantep FK 28 11 7 10 40 32 43 +8
8 Fatih Karagümrük 28 11 9 8 43 37 41 +6
9 Göztepe 27 9 9 9 37 32 36 +5
10 Antalyaspor 27 7 6 14 25 30 35 -5
11 Sivasspor 26 7 7 12 29 30 33 -1
12 Konyaspor 26 8 10 8 33 31 32 +2
13 Yeni Malatyaspor 28 7 11 10 35 39 31 -4
14 Kasımpaşa 27 8 14 5 30 43 29 -13
15 Kayserispor 26 7 12 7 19 31 28 -12
16 Çaykur Rizespor 27 6 11 10 31 44 28 -13
17 MKE Ankaragücü 27 7 15 5 31 45 26 -14
18 Başakşehir FK 27 6 13 8 29 45 26 -16
19 BB Erzurumspor 27 6 13 8 26 43 26 -17
20 Denizlispor 27 6 15 6 26 48 24 -22
21 Gençlerbirliği 26 5 15 6 22 48 21 -26
Takım O G M B A Y P AV
1 Giresunspor 25 16 4 5 40 19 53 +21
2 Samsunspor 25 14 3 8 42 24 50 +18
3 İstanbulspor 25 14 6 5 48 26 47 +22
4 Adana Demirspor 25 13 6 6 42 23 45 +19
5 Altınordu 25 13 6 6 38 32 45 +6
6 Altay 24 13 9 2 41 29 41 +12
7 Tuzlaspor 24 12 7 5 34 30 41 +4
8 Ankara Keçiörengücü 25 11 7 7 31 17 40 +14
9 Bursaspor 24 10 10 4 38 38 34 0
10 Ümraniyespor 25 9 9 7 30 33 34 -3
11 Bandırmaspor 25 9 11 5 30 31 32 -1
12 Menemenspor 25 6 10 9 29 41 27 -12
13 Adanaspor 24 7 12 5 34 36 26 -2
14 Boluspor 24 7 12 5 24 27 26 -3
15 Balıkesirspor 24 6 11 7 25 34 25 -9
16 Akhisarspor 24 5 15 4 22 42 19 -20
17 Ankaraspor 25 3 15 7 16 40 16 -24
18 Eskişehirspor 24 1 16 7 15 57 7 -42
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 26 19 2 5 60 18 62 +42
2 Bodrumspor 26 14 6 6 57 34 48 +23
3 Van Spor 26 14 7 5 40 24 47 +16
4 Sakaryaspor 26 12 4 10 43 28 46 +15
5 Turgutluspor 26 15 10 1 38 38 46 0
6 Kırşehir Belediyespor 26 12 7 7 35 22 43 +13
7 Kırklarelispor 26 10 5 11 32 23 41 +9
8 Etimesgut Belediyespor 26 11 8 7 36 25 40 +11
9 Serik Belediyespor 26 10 7 9 40 35 39 +5
10 Tarsus İdman Yurdu 26 10 9 7 38 34 37 +4
11 Karacabey Belediyespor 26 10 10 6 32 30 36 +2
12 Pendikspor 26 11 13 2 44 34 35 +10
13 Sivas Belediyespor 26 8 8 10 41 34 34 +7
14 Pazarspor 26 10 12 4 37 40 34 -3
15 1922 Konyaspor 26 7 13 6 32 34 27 -2
16 Bayburt Özel İdare Spor 26 8 15 3 30 44 27 -14
17 Kastamonuspor 26 6 13 7 23 38 25 -15
18 Mamak FK 26 6 14 6 26 65 24 -39
19 Elazığspor 26 7 15 4 33 52 22 -19
20 Kardemir Karabükspor 26 1 23 2 10 75 2 -65
Takım O G M B A Y P AV
1 Diyarbekirspor 21 14 2 5 27 12 47 +15
2 1928 Bucaspor 21 13 2 6 41 14 45 +27
3 Yeşilyurt Belediyespor 21 13 6 2 33 16 41 +17
4 Arnavutköy Belediye 21 10 5 6 31 20 36 +11
5 Ofspor 21 10 5 6 30 25 36 +5
6 Belediye Derincespor 21 8 4 9 31 18 33 +13
7 Fatsa Belediyespor 21 7 7 7 16 19 28 -3
8 Artvin Hopaspor 21 7 8 6 27 34 27 -7
9 Edirnespor 21 6 8 7 23 25 25 -2
10 1877 Alemdağspor 21 6 10 5 26 36 23 -10
11 Kızılcabölükspor 21 5 9 7 19 25 22 -6
12 Çankaya FK 21 6 11 4 14 29 22 -15
13 Payasspor 21 5 10 6 23 31 21 -8
14 Nevşehir Belediyespor 21 5 11 5 19 21 20 -2
15 Antalya Kemerspor 21 5 11 5 18 34 20 -16
16 Manisaspor 21 1 12 8 15 34 11 -19
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 07/03/2021 Galatasaray vs Sivasspor
 08/03/2021 Antalyaspor vs Kasımpaşa
 08/03/2021 Trabzonspor vs Alanyaspor
 08/03/2021 Göztepe vs BB Erzurumspor
 08/03/2021 Konyaspor vs Fenerbahçe
 12/03/2021 Başakşehir FK vs Beşiktaş
 13/03/2021 Sivasspor vs Fatih Karagümrük
 13/03/2021 Alanyaspor vs Antalyaspor
 13/03/2021 Çaykur Rizespor vs Hatayspor
 13/03/2021 Kayserispor vs Galatasaray
 13/03/2021 Çaykur Rizespor - Hatayspor Çaykur Rizespor ligdeki son 8 maçında hiç kazanamadı  Hatayspor yenilmez
 13/03/2021 Kayserispor - Galatasaray Kayserispor ligde evindeki son 5 maçında hiç kaybetmedi  Kayserispor yenilmez
 14/03/2021 BB Erzurumspor - Trabzonspor Trabzonspor ligde deplasmandaki son 11 maçında hiç kaybetmedi  Trabzonspor yenilmez
 14/03/2021 Gaziantep FK - Denizlispor Denizlispor ligde deplasmandaki son 6 maçında hiç kazanamadı  Gaziantep FK yenilmez
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 07/03/2021 Altay vs Tuzlaspor
 08/03/2021 Adanaspor vs Balıkesirspor
 12/03/2021 Giresunspor vs Bandırmaspor
 13/03/2021 Ankara Keçiörengücü vs Eskişehirspor
 13/03/2021 Boluspor vs Akhisarspor
 13/03/2021 Adana Demirspor vs İstanbulspor
 14/03/2021 Tuzlaspor vs Ümraniyespor
 14/03/2021 Balıkesirspor vs Altay
 14/03/2021 Menemenspor vs Adanaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 10/03/2021 Pazarspor vs Bodrumspor
 10/03/2021 Etimesgut Belediyespor vs Kardemir Karabükspor
 10/03/2021 Eyüpspor vs Elazığspor
 10/03/2021 Kastamonuspor vs Serik Belediyespor
 10/03/2021 Kırklarelispor vs Mamak FK
 10/03/2021 Sakaryaspor vs Karacabey Belediyespor
 10/03/2021 Tarsus İdman Yurdu vs Pendikspor
 10/03/2021 Turgutluspor vs Sivas Belediyespor
 10/03/2021 Van Spor vs Kırşehir Belediyespor
 10/03/2021 1922 Konyaspor vs Bayburt Özel İdare Spor
 14/03/2021 Elazığspor - Tarsus İdman Yurdu Elazığspor ligdeki son 6 maçında hiç kazanamadı  Tarsus İdman Yurdu yenilmez
 14/03/2021 Turgutluspor - Etimesgut Belediyespor Etimesgut Belediyespor ligdeki son 6 maçında hiç kaybetmedi  Etimesgut Belediyespor yenilmez
 14/03/2021 Turgutluspor - Etimesgut Belediyespor Turgutluspor ligde evindeki son 5 maçında hiç kaybetmedi  Turgutluspor yenilmez
 14/03/2021 Kardemir Karabükspor - Kastamonuspor Kastamonuspor ligde deplasmandaki son 5 maçında hiç kazanamadı  Kardemir Karabükspor yenilmez
 14/03/2021 Kırşehir Belediyespor - Pazarspor Pazarspor ligdeki son 8 maçında hiç kazanamadı  Kırşehir Belediyespor yenilmez
 14/03/2021 Bayburt Özel İdare Spor - Eyüpspor Eyüpspor ligdeki son 14 maçında hiç kaybetmedi  Eyüpspor yenilmez
 14/03/2021 Mamak FK - Van Spor Mamak FK ligdeki son 6 maçında hiç kazanamadı  Van Spor yenilmez
 14/03/2021 Bodrumspor - Sakaryaspor Sakaryaspor ligde deplasmandaki son 10 maçında hiç kaybetmedi  Sakaryaspor yenilmez
 14/03/2021 Kardemir Karabükspor - Kastamonuspor Kardemir Karabükspor ligde evindeki son 13 maçında hiç kazanamadı  Kastamonuspor yenilmez
 14/03/2021 Elazığspor - Tarsus İdman Yurdu Tarsus İdman Yurdu ligde deplasmandaki son 6 maçında hiç kazanamadı  Elazığspor yenilmez
 14/03/2021 Bodrumspor - Sakaryaspor Bodrumspor ligdeki son 14 maçında hiç kaybetmedi  Bodrumspor yenilmez
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 11/03/2021 Manisaspor vs Artvin Hopaspor
 11/03/2021 Antalya Kemerspor vs Fatsa Belediyespor
 11/03/2021 Arnavutköy Belediye vs Nevşehir Belediyespor
 11/03/2021 Belediye Derincespor vs Kızılcabölükspor
 11/03/2021 Diyarbekirspor vs Yeşilyurt Belediyespor
 11/03/2021 Ofspor vs Çankaya FK
 11/03/2021 Payasspor vs Edirnespor
 11/03/2021 1928 Bucaspor vs 1877 Alemdağspor
 11/03/2021 Payasspor - Edirnespor Edirnespor ligdeki son 10 maçında hiç kazanamadı  Payasspor yenilmez
 11/03/2021 1928 Bucaspor - 1877 Alemdağspor 1928 Bucaspor ligdeki son 12 maçında hiç kaybetmedi  1928 Bucaspor yenilmez
LİNKLER
Yukarı