28 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe giren Kanun ile tüketicilerimize gelişmiş ülkeler standardında ve AB kriterlerine uygun birçok yeni haklar getirilmiştir.
İnşallah yakın bir zamanda kendi dokumuzun yapısına göre dokuruz…
Yeni kanunun temel hedefleri;
Başta 77 milyon tüketicimiz olmak üzere,
Tüm imalat ve ithalat sektörünü,
Tüketiciye mal ve hizmet sunan tüm esnaf ve tacirler ile bunların meslek örgütlerini,
Tüketicinin korunması alanında faaliyet gösteren tüm sivil toplum kuruluşları ile kamu kurum ve kuruluşlarını ilgilendiren ve tüm sektörlere uygulanacak ortak kuralları belirlemektir.
Eski kanun 34 madde iken yeni kanun ise 88 maddeden oluşmaktadır…
Yaptığımız alışverişlerde aldığımız ürünlerin ayıplı mal ve hizmet olması durumunda yeni‘Tüketici kanunu’ 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun vatandaşa birçok haklar vermekte ve böyle bir durumla karşılaştığınızda neler yapabileceği konusunda rehberlik yapmakta.
Ayıplı mal Madde 8 – (1) Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.
(3) Sözleşmeye konu olan malın, sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmemesi veya montajın satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında gerçekleştirdiği durumlarda gereği gibi monte edilmemesi sözleşmeye aykırı ifa olarak değerlendirilir. Malın montajının tüketici tarafından yapılmasının öngörüldüğü hallerde, montaj talimatındaki yanlışlık veya eksiklik nedeniyle montaj hatalı yapılmışsa, sözleşmeye aykırı ifa söz konusu olur.
Ayıplı maldan sorumluluk
Madde 9 – (1) Satıcı, malı satış sözleşmesine uygun olarak tüketiciye teslim etmekle yükümlüdür.
İspat yükü
Madde 10 – (1) Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbının niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz.
(2) Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hallerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.
Tüketicinin seçimlik hakları
Madde 11 – (1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;
a)Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
b)Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
c)Aşırı bir masraf gerektirmediği taktirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme İmkan varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
Bu bilgiler verildikten sonra yapılan alışverişlerde ürünlerin ayıplı olması durumunda ürün bedelinin 2.200.- TL ile 3.300.- TL arası ise ‘Ticaret İl müdürlüklerinde Tüketici İl Hakem Heyetine’ 2.200.- TL altında ise bulunduğu ilçenin Kaymakamlıklarında bulunan ‘Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvurmaları gerekmektedir.
Eğer satın aldığınız mal veya hizmetin değeri 3.300.- TL ve üzerinde ise Tüketici Mahkemelerine başvurmalısınız.
‘Bilinçli Tüketici Sağlıklı Ekonominin Temelidir.’
Daha fazla tüketmek yerine daha fazla üretmekle bir yerlere varabiliriz…
Bilinçsiz tüketen toplum değil, üreten bir toplum olmak dileklerimle…
Mehmet ÇETİNKAYA